Gyökérkezelés

A gyökérkezelés olyan fogmegtartó terápia, amelynek során nemcsak a szuvas területet tisztítjuk meg, hanem a fájdalmat okozó, baktériumokkal teli, gyulladt fogbélt is eltávolítjuk. Az esetek többségében már az első kezelés enyhíti a panaszt, de teljes fájdalommentesség ilyenkor még nem várható. Kiegészítésként szükség lehet fájdalomcsillapító, esetenként antibiotikum szedésére is. A gyökércsatornába helyezett ideiglenes gyökértömő anyag a mechanikai tisztítás után ott maradó baktériumokat kémiai úton pusztítja el. A többalkalmas kezelés során az állapottól függően ideiglenes gyógyszeres zárás vagy gyógyult, fájdalommentes állapotban végleges gyökértömés kerül a gyökércsatornákba. Bizonyos esetekben a gyökérkezelt fogat üvegszálas csappal meg kell erősíteni. A fog állapotától és a koronai rész szuvasságának mértékétől függően fedőtömést vagy koronát készítünk a fogra. A gyökértöméshez használt anyagok különböznek a fedőtöméshez használt anyagoktól.

Mikor lehet szüksége gyökérkezelésre?

Fogbélgyulladás a gyökérkezelés indoka leggyakrabban a fogbélgyulladás, amit a szuvas üregekből származó baktériumok okoznak. Az elszaporodott baktériumok és az általuk termelt bomlástermékek gyulladást váltanak ki. Ennek következtében a fogbélben nyomásfokozódás keletkezik, ami egyrészt elzárja az itt lévő ereket, és pangást okoz, másrészt az idegszálat kémiailag is irritálja. A gyökérkezeléssel a fertőzött beltartalmat és a fertőzött csatornafalat is eltávolítjuk. Mechanikai behatás: ritka esetben valamilyen sérülés, erős ütés következtében is roncsolódhat a fogakat ellátó ér- és ideghálózat, amely keringés és beidegzés hiányában elhalhat. Súlyos fogágygyulladás következtében is kialakulhat fogbélelhalás, amikor is látszólag ép fogat kell gyökérkezelni.

Milyen tünetek jelezhetik előre a gyökérkezelés szükségességét?

Általában a spontán jelentkező, csillapíthatatlan fájdalom a legjellemzőbb, amely fokozódhat vagy akár enyhülhet is hideg és meleg ingerekre egyaránt. Kezdetben jellegzetesen éjszaka, nyugalmi állapotban jelentkezik. Előrehaladottabb állapotban ráharapási érzékenység is megjelenik.

Megmenteni vagy kihúzni?

Fogorvosaink a megmentést tartják szem előtt. Mindig törekszünk a természetes fogak megtartására. A rendellenes gyökérlefutású nagyőrlő fogak megmentésének csekély az esélye. Gondos mérlegelés alapján a pácienssel közreműködve döntünk az adott természetes fog megtarthatóságáról és kezelhetőségéről.

A gyökérkezelés menete

•    szájvizsgálat és röntgendiagnosztika
  •    helyi érzéstelenítés a fájdalommentes kezeléshez
  •    régi tömés és/vagy szuvas részek eltávolítása
  •    gyökércsatornák feltárása és kitisztítása
  •    gyökércsatorna hosszának meghatározása speciális eszközzel
  •    gyökércsatorna fertőtlenítése lézerrel és átöblítő szerekkel
  •    gyógyszer behelyezése a gyökércsatornáb
  •    ideiglenes tömés
  •    egy következő alkalommal a gyökércsatornák újbóli áttisztítása
  •    gyökértömés készítése

A gyökérkezelt fog csapos megerősítése

A már gyökértömött, tünetmentes fogba – ép gyökér és jó csontviszonyok mellett – üvegszálból készült csap kerül. Ennek célja a meggyengült fog stabilitásának és terhelhetőségének növelése. Nem minden gyökérkezelésre szoruló fogat szükséges csappal megerősíteni. Nagy tapasztalatú fogszakorvos csapatunkban maximálisan megbízhat.

A gyökérkezelt fog élettartama

A gyökérkezeléssel szájban tartott fogak élettartama természetesen különbözik az élő fogakétól. Általában rövidebb, de kedvező szituációban akár hosszú évekig is betölthetik funkciójukat. Azonban még fájdalommentes esetben is azt javasoljuk, hogy néhány évente végeztessenek röntgenkontrollt.

Miért nem vállalható garancia a gyökérkezelt fogakra?

A legnagyobb tapasztalat és gondos kivitelezés mellett is előfordulhat, hogy az oldalcsatornákban maradnak baktériumok, amelyek hónapok, évek elteltével aktiválódhatnak és a gyökér körül gyulladásos reakciót indítanak el. A másik, előre nem megjósolható komplikáció, amikor a gyökérkezelt fog a kiszáradás hatására törékennyé válik, és a gondos kezelés ellenére is eltörik.

Hívjon minket bizalommal az alábbi telefonszámon:

Hogyan segítünk mi Önnek?

Teljeskörű szolgáltatásainknak köszönhetően biztosítjuk az Ön tökéletes mosolyát.
Időpontot foglalok